מחזור משכנתא

ההבדל בין ריבית פריים לריבית צמודת מדד

כל אחד שלוקח משכנתא, אחת מההתלבטויות העיקריות שלו הן – איזו סוג ריבית כדאי לקחת – ריבית פריים או ריבית צמודת מדד. יש יתרונות וחסרונות לכל סוג ריבית, ויש אף כאלה הממליצים לעשות שילוב בין שני הסוגים על מנת לפזר סיכונים. אז מה עדיף – ריבית פריים או ריבית צמודת מדד?

 היתרונות והחסרונות של ריבית הפריים

ריבית הפריים היא הריבית אותה מפרסם בנק ישראל כל חודש. ריבית הפריים נתונה לשינויים התלויים במצב המשק. ריבית זו אמנם משתנה מדי פעם אך בדרך כלל, בשנים האחרונות, ריבית הפריים גבוהה ב – 1.6% מן הריבית של הנקבעת על ידי בנק ישראל מידי חודש.

באפריל 2009 הוריד הנגיד את ריבית הפריים ל – 2% (ריבית פריים נמוכה מאוד), מה שהפך אותה לריבית שכדאי מאוד לקחת משכנתא על פיה מכיוון שהיא מאד נמוכה. כיום ריבית הפריים הינה 1.6% .

יש סיכוי שהיא תעלה בעתיד ואז תשלמו יותר. חשוב להדגיש כי מכיוון שריבית הפריים לא צמודה למדד היא נחשבת למסוכנת יותר מכיוון שאם ריבית הפריים פתאום תעלה, כך גם הסכום אותו תצטרכו להחזיר יעלה. היתרון העיקרי במשכנתא על בסיס ריבית הפריים הוא בחשיפה הנמוכה למדד המחירים, אך חשוב לזכור כי כאשר המדד עולה, במקרים רבים גם ריבית הפריים עולה כך שבדרך כלל יש קשר הדוק ביניהן.

יתרון חשוב נוסף של הלוואה עם ריבית פריים הוא שניתן להחזיר את ההלוואה לפני הזמן ולמעשה כמעט בכל עת, מבלי לשלם קנסות או  עמלות גבוהות  מבלי לשלם כלל כל עמלה.

היתרונות והחסרונות של ריבית צמודת מדד

אם תחליטו לקחת משכנתא צמודת מדד, זכרו כי אתם תהיו נתונים להשפעות של  השינויים במדד. אם המדד יעלה – תפסידו ואם המדד ירד תרוויחו. בימים אלו המדד הינו נמוך וסביר להניח שרק יעלה !!!

הריבית עצמה של ההלוואה תישאר קבועה לאורך כל תקופת ההלוואה והדבר היחיד שישתנה הוא למעשה המדד.

סוג זה של משכנתא מאפשר יציבות מסוימת מכיוון שתדעו במידה זו או אחרת, כמה תשלמו כל חודש. כאשר המדד הוא נמוך מאוד וכמעט אפסי (כמו בשנים האחרונות), זה משתלם במיוחד. החיסרון העיקרי הוא בגמישות הפירעון המוקדם. אם תרצו לפרוע את המשכנתא לפני הזמן, תאלצו במקרים רבים לשלם קנסות גבוהים ולא מעט עמלות (זאת בניגוד למשכנתאות בריבית פריים אותם ניתן לפרוע כמעט בכל עת).

אז איזו ריבית כדאי לקחת. כל אחד צריך לעשות את השיקולים שלו, על פי ההעדפות שלו. מומלץ מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע איכותיים המבינים בתחום זה  על מנת שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם, לאור מצבכם הכספי ולאור מצב המשק בישראל בעת לקיחת המשכנתא

נשמח ללוות אתכם צוות מימון פלוס .

המידע בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ משפטי, כלכלי או כל ייעוץ מסוג אחר. למען הסר ספק – כל המסתמך על המידע בכתבה זו בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.